VÆRFTSARBEJDERE

Flemming Rønne, 79 år, var kontorassistent på Helsingør Værft i 39 år. Han er stolt af at have arrangeret Værftsdagene, som var årlige festdage for alle værftsarbejderne.

Flemming Rønne

René Holm Pedersen, 73 år, var kleinsmed på Helsingør Værft fra 1962 til 1969. Han er stolt af arbejdet med styremaskine og ror på færgen England, der blev leveret til Det Forenede Damskibsselskab, København i 1964.

René Holm Pedersen

Ole Jens Nielsen, 77 år, blev udlært maskinarbejder på Helsingør Værft i 1962.  Efter sin læretid tog han ud at sejle med fragtskibet, M/S Helle Skou, som han selv havde været med til at bygge maskinen til.

Ole Jens Nielsen

Peter Plum, 90 år, var driftsingeniør på Helsingør Værft fra 1958 til 1971. Han er stolt af at have været ansvarlig for stabelafløbning af mange skibe.

Peter Plum

Jørn Melgaard Knudsen, 83 år, var elektriker på Helsingør Værft 1952 – 1983. Han er stolt af at have lavet elarbejdet på krydstogtskibet Golden Odyssey fra 1974. Den blev leveret til Royal Cruise Line i Piræus, Grækenland.

Jørn Melgaard Knudsen

Hans Henrik Haugaard, 71 år, var skibstømrer på Helsingør Værft 1961–1983. Han husker tydeligt, da fragtskibet, M/S Svealand, gled af beddingen 27 min. før tid.  Det fik derefter øgenavnet aborten.

Hans Henrik Haugaard

Søren Hansen, 73 år, var skibsingeniør på Helsingør Værft 1972 – 1983. Han er stolt af at have været med til at bygge Kongeskibet Abdul Aziz, der blev bygget til den saudiarabiske Kong Fahd og var en af de største, smukkeste og dyreste lystyachter for sin tid.

Søren Hansen

Per Larsen, 82 år, var værktøjsmager på Helsingør Værft 1962-1983. Han er stolt af den præcisionsarbejde han lavede til skibsmotorer.

Per Larsen

Sigurd Jensen, 91 år, var grovsmed på Helsingør Værft i 42 år. Han er stolt af at have været med til at bygge skibe til rederiet Ove Skou.

Sigurd Jensen

Erik Bundegaard, 83 år, var maskinarbejder og maskintekniker på Helsingør Værft i 24 år og 11 mdr. Han er stolt af at have været med til at bygge fragtskibet M/S Freya Torm, der blev søsat i 1953 til rederiet DS Torm i København.

Erik Bundegaard

Kurt Hansen, 82 år, var maskinarbejder på Helsingør Værft fra 1956 til 1961. Han er glad for sin alsidige uddannelse på Helsingør Værft, der også var en af de største uddannelsesinstitutioner i Nordsjælland med op til 500 lærlinge.

Kurt Hansen

Stig Rønne, 76 år var kleinsmed på Helsingør Værft fra 1965 til 1966. Han er stolt af sit arbejde i kleinsmedjen.

Stig Rønne

DE BYGGEDE SKIBE MED STOLTHED


I mere end 100 år styrede værftsfløjten hverdagen og livet i Helsingør og markerede arbejdsdagens start og slut på byens største arbejdsplads Helsingør Skibsværft.


For de mere end 3000 medarbejdere, og for resten af byen, var Værftet byens livsnerve og værftsfløjten den lyd, der akkompagnerede byens og familiens rytme.


Det var på Værftet, at byens familier og utallige underleverandører hentede deres indtægter, og når de store fartøjer blev søsat, blev hele byen, skolebørnene og mange fine gæster inviteret til stabelafløbning for at markere den store begivenhed. Skibsværftet satte rammer og vilkår, der strakte sig langt ud over værftsområdet og havde stor indflydelse på byens liv, industriel udvikling, økonomiske vilkår, sociale forhold, politisk udvikling, kulturlivet og i ordets bredeste forstand på udviklingen af Danmark som søfartsnation og velfærdssamfund.


Det moderne Helsingør har meget at takke skibsværftet og de dygtige håndværkere og øvrige medarbejdere på Værftet for. Hvert eneste af de mere end 400 skibe, der blev bygget på Værftet i perioden fra 1883 til 1983, rummer sit eget lille bidrag til udviklingen af Danmark, vores velstand og industrielle, økonomiske og sociale velfærd. For bag ethvert succesfuldt rederi, står dygtige skibsbyggere, ingeniører, smede og andre håndværkere på skibsværftet, der får sødygtige og stærke fartøjer til at løbe af stablen og sejle ud i verden.


Det er ikke unikt at have lagt havnearealer til et stålskibsværft. Det har mange andre byer også. Men det er unikt, at værftsområdet er så velbevaret, som i Helsingør. Det er en vigtig del af Helsingørs historie, at der findes et Værftsmuseum, og det er værd at være stolt af, at der stadig er en gruppe tidligere medarbejdere ved Værftet, der kan fortælle om et vigtigt og banebrydende kapitel i Danmarkshistorien. 


Det er det, Værftsmuseet markerer med denne unikke og nummererede Værftskalender 2021.


Stort tak til fotograf Torben Sørensen, KALABAS og til de tidligere værftsarbejdere fra Helsingør Værft for at deltage i virkeliggørelsen af kalenderen.


Ligeledes en stor tak til billedhuggeren Hans Pauli Olsen for, at vi kunne bruge skulpturen Værftsarbejderen til forsiden af kalenderen.

Den røde plads - Helsingør, Danmark 2020